Monday, August 25, 2008

Pulut Gaul nyor...

Aku pun tak tahu blog aku ni sebenarnya blog pasal ape...tengok dr heading macam blog resepi jer..tapi resipi yang aku post ciput sangat..selebihnyer banyak luahan hari2...

Aku sebenarnyer cadang nak reconstruct balik blog ni...dah 2, 3 minggu pikir..rase2 macam nak menyediakan satu blog yang boleh bagi benefit kat semua orang yang tengok blog aku nie..at least ade gak amal kebajikan aku walaupun sikit..he..he..

So bermula hari ni aku nak reconstruct blog aku nie dengan simple resepi yang semua orang boleh buat especially working women cam aku nie..he..he.. so for the first aku nak share resepi yang aku suke makan mase kecik2 dulu...(sentimental value tau...). Pagi tadi baru aku buat sebab semalam hubby aku request..teringin sangat dia nak makan so bangun pagi2 tadi aku pun buatla...nie resipinyer..bole try..


Pulut Gaul Nyor (kelapa)

Bahan2:

2 pot beras pulut
2 ekor ikan kembong
sedikit serbuk kunyit
sedikit kelapa parut
Gula & garam secukup rasa

Cara2:

Tanakkan beras pulut( nak tanak beras pulut jgn letak air banyak sangat, cukup2 paras beras jer)

Sementara nasi masak boleh lah lumurkan ikan kembong dengan garam dan kunyit kemudian bakar sehingga masak (biasenye kalau malas aku goreng jer)

Kemudian ambik kelapa dan parut(kalau kelapa mesin tak cantik sangat) dan campurkan dengan sedikit garam dan gula.

Bila nasi dah masak, sendukkan nasi dan gaulkan kedalam adunan kelapa tadi. Bulatkan sederhana besar. kemudian hidangkan pulut tersebut dengan ikan yang telah dibakar tadi.(boleh jugak gune ikan kering)..biasenyer orang pantai timur buat breakfast...beesttt...

1 comment:

mlmXperience said...

Sedap, recomendded untuk mereka yang nak buat kerja berat, ... otherwise blh tangkap lentok kalau makan banyak2